• 1.jpg
  • 2.jpg
  • 3.jpg
  • 4.jpg
یکشنبه, 25 خرداد 1393 ساعت 10:52

مجازی سازی

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

در علم کامپیوتر، مجازی‌سازی (Virtualization) به ساخت نمونه مجازی از مواردی مثل پلتفرم سخت‌افزاری، سیستم عامل، وسایل ذخیره سازی و یا منابع شبکه، گفته می‌شود.

 مجازی سازی از یک نوع تفکر عمیق و اجرا کردن هر آنچه که در فکر و ذهن می‌گذرد و نهایتا بدون وجود خارجی پیاده سازی می‌گردد. در علم کامپیوتر استفاده از تکنولوژی مجازی سازی باعث رشد و پیشرفت بسیار گشته است. پیاده سازی دستگاه‌های سخت افزاری بصورت مجازی اما با همان عملکرد مزایای بسیاری را برای ما به ارمغان آورده است.

 اصولا نرم افزارها مجازی هستند چون ذات آنها فیزیکی نیست. از اینرو می‌توان گفت مجازی سازی در اکثر اوقات شکل نرم افزاری دارد. که البته برروی یک سخت افزار خاص اجرا خواهد شد. طراحی و مشابه‌سازی انواع سوییچ‌ها، روترها، سرورها و … از این دسته‌اند.

 شرکت‌هایی نیز در زمینه تولید سیستم‌های مجازی مشغول بکارند نظیر شرکت مایکروسافت با سرویس Hyper-V و یا سیستم‌های بر هسته لینوکس از جمله ESX. نکته مهم در مجازی سازی، انتخاب و استفاده صحیح و بجای سرویس مورد نیاز در آن مجموعه می باشد.

    بحث مجازی سازی در شبکه های امروزی بحثی بسیار جالب و از تکنولوژی‌های جدید و پرکاربرد به حساب می‌آید. به عنوان مثال شما سروری که قابلیتهای سخت افزاری مناسبی دارد را تهیه کرده و قادر خواهید بود تا چندین سیستم را به صورت مجازی در کنار هم و در یک سخت‌افزار داشته باشید. مثلاً سرورهای: دامین کنترلر، ایمیل سرور، فایروال، مالی و حسابداری، آنتی ویروس، CRM، SQL ،WSUS و … را همگی در یک سرور داشته باشید. در این صورت سرعت ارتباطات شما بسیار بیشتر از حالتی خواهد بود که چندین سرویس در کنار هم کار کنند.

مزایای مجازی سازی:

کاهش هزینه خرید تجهیزات سخت افزاری

متمرکز سازی سرورها و سرویس‌ها

کاهش هزینه‌های جاری نظیر برق، نگهداری، تعمیرات

کاهش گرمای تولیدی توسط دستگاه‌ها

عدم نیاز به فضای زیاد

استفاده از بیشترین ظرفیت تجهیزات سخت افزاری

جابجایی آسان

پشتیبان گیری  و بازیابی آسان از اطلاعات

امکان تنظیم و نصب سرورها و تجهیزات مجازی با استفاده از الگو و کپی برداری

افزایش سرعت و بهره‌وری سرویس‌ها

بازدید 1290 بار آخرین ویرایش در جمعه, 06 تیر 1393 ساعت 09:21
محتوای بیشتر در این بخش: نصب و راه اندازی دومین کنترلر »
Scroll to Top